يادگيري طريقه هاي كلاس هاي آموزش تعميرات ecu در آموزشكده براحتي

توضيح سبك هاي برنامه هاي آموزش تعميرات اي سي يو در موسسه براحتي

بازار كار فارغ التحصيلان آموزش تعميرات ecu اي سي سو خودرو :

بنابر فروش بالاي خودرو در ايران ، بخش تعميرات الكترونيكي و هوشمند خودرو روز بروز بازار خود را گسترده نموده و هم اكنون يكي از پر درآمد ترين بخش هاي تعميرات بخش تعمير كامپيوتر كنترل عملكرد موتور ماشين يا همان ECU ميباشد

براي فارغ التحصيلان اين رشته بازار كار فراوان و گسترده در واحد هاي تعميرات و گارانتي انواع خودرو ها و شركت هاي خصوصي پشتيباني و تعميرات ECU وجود دارد
دور هاي آموزش تعمير ecu , آموزش تعمير اي سي يو , آموزش تعميرات ecu , آموزش تعميرات اي سي يو , آموزش تعميرات اي سي يو خودرو در موسسه پارسه برگزار مي گردد.
معرفي اي سي يو

 با قرار گرفتن انژكتور در اتومبيل‌هاي امروزي قطعات الكترونيكي ديگري نيز با آن‌ در سيستم كنترلي اتومبيل به‌وجود آمدند. ECU يكي از مهمترين قطعات الكترونيكي است كه نقش هدايت و كنترل يك خودروي انژكتوري را بر عهده دارد. به‌ دليل وظيفه مهم اين قطعه قصد داريم كه بيشتر با آن آشنا شده و با وظايف و چگونگي عملكرد آن و همچنين شركت‌هاي معروف سازنده ECU آشنا شويم. ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد كنترل الكترونيك مي باشد و همان‌طور كه مي‌دانيد خودروهاي انژكتوري بدليل عملكرد بهتر و توانايي پاس كردن استاندارد آلودگي، بطور كامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي كاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.

ECU با توجه به سنسورهايي كه به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل كرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها كه عبارتند از: انژكتورها، جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌كند. سنسورهاي كيت‌هاي انژكتوري مختلف هستند كه هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درك كند.
دور هاي آموزش تعمير ecu , آموزش تعمير اي سي يو , آموزش تعميرات ecu , آموزش تعميرات اي سي يو , آموزش تعميرات اي سي يو خودرو در موسسه پارسه برگزار مي گردد.

از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژكتوري عبارتند از:
سنسور دور يا RPM
سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
سنسور دريچه گاز يا TPS
سنسور دماي آب يا CTS
سنسور دماي هوا ATS
سنسور اكسيژن يا لاندا
سنسور ضربه






اين قطعه يك ميكرو كامپيوتر است كه به كمك سنسورها و با تعيين شرايط لحظه‌اي موتور به يك سري عمل كننده يا فرمان‌برهاي نصب شده بر روي موتور فرمان دهد تا از اين طريق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازي شرايط مناسب براي ايجاد احتراق را در داخل سيلندرها تامين كند. اين ميكروكامپيوتر نيز مانند ديگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه‌ريز است.

در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:

حافظه موقت:

اين نوع حافظه با قطع برق باطري از بين مي‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجديد حافظه و يا Initialize مي‌گويند.
حافظه موقت شناسايي استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملي موتور و محاسبات لحظه‌اي براي تنظيمات لحظه‌اي را به عهده دارد و محلي براي نگهداشت معايب موقت و دائم سيستم انژكتور است.

تذكر: اگر هر يك از سه كار زير را انجام دهيد حافظه موقت موجود در ECU پاك شده و خودرو تا مدتي به دليل از دست دادن برخي از پارامترهاي لحظه‌اي موتور بد كار مي‌كند:
جدا كردن كابل باطري بيش از 15 دقيقه
جدا كردن سوكت هاي ECU بيش از 15 دقيقه
جدا كردن سوكت رله دوبل در خودروهاي غير مولتي‌پلكس و سوكت‌هاي BSM در خوردوهاي مولتي‌پلكس بيش از 15 دقيقه
در چنين حالتي بايد خودرودوباره تجديد حافظه شود. در اين حالت خودرو سكته‌هاي بي‌دليل و نابه‌هنگام نموده و در هنگام تعويض دنده و به خصوص در هنگام معكوس كشيدن راننده احساس مي‌كند كه خودرو لحضه‌اي دچار مكث مي‌شود. البته اين در خودرو هاي نو زياد محسوس نيست ولي در هر صورت تجديد حافظه ECU كاملآ مفيد خواهد بود.



روش تجديد حافظه ECU:
اصولآ با توجه به اين‌كه در كارخانه‌هاي مختلف روش‌ها و متدهاي مختلفي براي توليد وجود دارد و نيز نظر به استفاده خودرو در كشورها و مناطق مختلف با شرايط متفاوت، در ECU نوعي قابليت سازگاري و يكسان‌سازي وجود دارد كه اين توانايي بر مبناي چهار عنصر ذيل پايه‌گذاري مي‌شود:
سنسور اكسيژن
سنسور موقعيت دريچه گاز
سنسور ضربه
استپ موتور




براي انجام عمليات تجديد از روش پيشنهادي شركت پژو به شرح زير استفاده مي‌كنيم:
سوئيچ را به مدت حداقل 10 ثانيه ببنديد
سوئيچ را به مدت حداقل 10 ثانيه باز كنيد
خودرو را روشن كنيد و به مدت حداقل 10 ثانيه گاز ندهيد
دنده ها را يك به يك معرفي كنيد.




حافظه دائم:

اين نوع حافظه كه مانند سيستم‌عامل و Setup كامپيوترهاي PC است و با قطع برق از بين نمي‌رود؛ اما در صورت خراب شدن ديگر قابل برگشت نبوده و مي‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگي به نام Look up table است كه در اين جدول به مانند جدول ضرب رديف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هايي وجود دارد. با اين تفاوت كه تعداد رديف‌ها و ستون‌هاي اين جدول از عدد دو بيشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهاي موجود در سيستم موتور مي‌باشد. 

 مواردي كه براي حفاظت از ECU نبايد انجام دهيد:

جدا كردن كابل باطري هنگامي كه خودرو روشن است:
همان‌طور كه مي‌دانيد ولتاژ توليدي دينام حدود 14 ولت است اما بايد دانست كه اين ولتاژ، ولتاژ متوسط توليدي دينام است. پيك توليد ولتاژ دينام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دينام، متغير بوده و گاهي اوقات به 16 ولت نيز مي‌رسد. در حالت عادي كه كابل‌هاي باطري متصل است اين نوسان به خاطر خاصيت خازني باطري تعديل مي‌شود اما اگر كابل باطري در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، اين نوسانات مي‌تواند بر روي قسمت‌هاي حساس خودرو (كليه كنترل يونيت‌هاي الكترونيكي) تاثير نامطلوب داشته باشد. حداكثر قدرت تحمل نوسان ولتاژي اين قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامي كه خودرو روشن است كابل باطري را جدا كنيم به طور حتم ريسك سوختن ECU وجود دارد! طبيعي است كه با توجه به قيمت زياد آن، اين كار عاقلانه به نظر نمي‌رسد.
امتحان جرقه از روي واير شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتي سر شمع‌ها را مي‌كشيد و براي امتحان برق ارسالي به سر شمع ها توسط واير مربوطه به بدنه جرقه ايجاد مي‌كنيد، ممكن است كه مقدار جريان نابهنگام غير قابل كنترلي را در ثانويه كويل ايجاد كنيد. برق ثانويه كويل با برق سيم پيچ اوليه آن داراي تاثير متقابل هستند. اوليه كويل نيز برق خود را مستقيمآ از ECU مي‌گيرد. اين كار ممكن است موجب ايجاد نوسانات برق در شبكه برق خودرو و اسيب رسيدن به قسمت‌هاي حساس به‌خصوص ECU شود.
توجه: در صورت تمايل به چك كردن برق سر شمع‌ها از يك شمع فيلرگيري شده يدك استفاده كنيد تا ميزان جريان دهي ثانويه كويل تحت كنترل باشد.
آب زدن به ECU:
اگر پشت جعبه اين قطعه را باز كنيد خواهيد ديد كه براي جلوگيري از نفوذ آب؛ قسمت فيبر مدار چاپي و حتي پين‌هاي داخلي با ماده‌اي موم مانند پوشيده شده اما در هر صورت پين‌هاي نري خارجي سوكت ECU بدون محافظ هستند و خيس شدن آنها موجب اتصال كوتاه خارجي شده و ممكن است به احتمال بالا به ECU آسيب برسد.
دست زدن به پين‌هاي ECU:
يكي از مواردي كه اغلب با آن ناآشنا بوده و يا مورد غفلت قرار مي‌گيرد دست زدن به پين‌هاي ECU است كه به دليل ريسك الكتريسيته ساكن بدن مي‌تواند موجب آسيب زدن‌هاي جدي به آن شود. الكتريسيته بدن گاهي اوقات تا هزارها ولت مي‌تواند بالا برود.
در صورتي كه مي‌خواهيد قدرت برق موجود در بدن خود را درك كنيد آزمايش زير را انجام دهيد:
يك فازمتر برق شهر را برداشته و آن‌را به دري آهني كه رنگ نخورده باشد بزنيد؛ پاي خود را به آرامي بر روي فرش بكشيد؛ فازمتر به راحتي روشن شده و اگر اين كار را ادامه دهيد به طور دائم روشن مي‌ماند! (در اين حالت بايد جوراب به پا داشته باشيد). حال همان فازمتر را به پريز برق منزل بزنيد فازمتر دوباره روشن مي‌شود. در كدام حالت روشنايي فازمتر بيشتر است؟ و نيز مي‌دانيد كه جرقه‌اي كه گاهي اوقات بين دست شما و اشيا فلزي مانند درب زده مي‌شود مي‌تواند بيش از چند هزار ولت پتانسيل داشته باشد؟










سازندگان معروف ECU:

شركت Bosch آلمان: اين شركت بهترين و معروف‌ترين سازنده ECU و كيت انژكتوري در دنيا مي‌باشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را مي‌توان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي كيت انژكتوري Bosch مي‌باشد.
شركت Delco آمريكا: اين شركت يكي از قديمي‌ترين شركت‌هاي سازنده ECU مي‌باشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريكايي بخصوص خودروهاي شركت GM يا جنرال موتورز بكار رفته است. مانند كاديلاك، پونتياك و... همچنين در خودروهاي دوو كره مانند دوو ESPERO.
شركت Ford آمريكا: اين شركت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد مي‌باشد و اولين بار ايده كنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شركت عملا پياده‌سازي شد.
شركت Siemens آلمان: فعاليت اين شركت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECUهاي خوبي مي‌سازد. ECU پرايد انژكتوري موجود در ايران طراحي اين شركت است.
شركت Magneti Marelli ايتاليا: اين شركت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي كيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولكس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.
شركت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشين‌هاي فرانسوي ECU اين شركت نصب است. بنابراين پژو ۲۰۶، مدل‌هايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيكان انژكتوري.
شركت Nippon Denso ژاپن: اين شركت توسط شركت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا مي‌باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شركت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندكروز) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوكي و ... متعلق به اين شركت مي‌باشد.





براي آشنايي آموزش تعميرات اي سي يو خودرو دنبال كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.